
10 September 2019 

 

Jean Crampton 
Broadcasting Authority of Ireland 
2 - 5 Warrington Place 
Dublin D02 XP29 

 

Dear Jean 

RTÉ and AA Roadwatch – Complaint Ref. C5094  

Thank you for your letter of 26 August last. 

I note your request for me to clarify the sections of the BAI codes that are relevant for each of the 
grounds 2 – 5 of my complaint. I will set this out below. 

I note also that your letter says that you have now dramatically further narrowed the scope of the 
complaint two three broadcasts on RTÉ Radio 1 just after 8am on 19, 20 and 21 March 2019. The 
restriction to RTÉ Radio 1, and the restriction to the c8:05am slot is not mentioned in any previous 
correspondence. 

I reject this attempt to further narrow the scope of the complaint.  

Despite committing to do so in our telephone conversation on 23 July, you have not clarified how 
the BAI handles complaints of systematic unfairness and failure of impartiality, presuming the BAI 
has not decided to make broadcasters immune from such complaints. 

You have also not addressed the fact in that the schedule of correspondence you supplied in your 
email of 3 July, the idea of disregarding the bulk of the complaint and the phrasing that the BAI 
‘accepted the complaint under sections 9.1 and 9.4 of the General Communications Code’ first 
appears in RTÉ’s letter to you on 18 June 2019. 

Assuming your schedule of documents is complete, it is wholly unsatisfactory that BAI would, in 
effect, take instruction from RTÉ. 

I am calling on you to confirm that you will not maintain your position stated in our telephone 
conversation on 23 July, that you propose to allow RTÉ introduce a novel defence – that AA 
Roadwatch enjoys the exemption from sponsorship rules given to independent radio producers – 
but refuse to accept my rebuttal of that defence. To do so would be a clear and blatant breach of 
fair procedures and natural justice. 

I reserve all my rights in all these matters. 

For clarity, my complaint is against RTÉ’s systemic unfairness, and a failure of RTÉ to offer 
impartial treatment to the AA’s competitors and rival campaigners over an extended period. I am 
happy for the BAI to examine sample broadcasts of AA Roadwatch to evaluate that complaint as 
long as they are, and are viewed as, samples representing RTÉ’s wider practice. The BAI has long 
recognised that fairness and impartiality may be achieved over time, across a number of 

William Campbell me@WilliamCampbell.ie 



 Page 2  10 September 2019 

broadcasts, rather than requiring the broadcaster to operate a stopwatch policy within each 
programme. 

It therefore follows that the broadcaster can display unfairness and a failure of impartiality across 
a long series of programmes by paying grossly disproportionate attention to the signature 
complaint of one campaign group, compared to another. I absolutely reject any contention that 
the BAI may use procedural tricks to shield a broadcaster from such a complaint. 

Ground 2 - RTÉ is unfair to other insurers   
Section 1.3i of the BAI’s Guide for Complainants says: 

All broadcast news must be presented and reported in an objective and impartial manner… 

The AA is an insurance reseller which competes with insurance companies and other insurance 
resellers. AA Roadwatch is itself presented as news, and many of its broadcasts are inserted in 
broader news programmes. 

Allowing the AA to promote its brand, and direct listeners to its sales channels within a news 
programme is transparently unfair to competitors who do not receive this advantage. Also, RTÉ’s 
imprimatur of the AA as an apparently ‘official’ source of information, inserted into news 
programmes, unfairly advantages the AA’s brand over its competitors. 

Ground 3 - RTÉ is unfair to rival campaign groups  
Section 1.3i of the BAI’s Guide for Complainants says: 

Current affairs broadcasts, including matters of public controversy or debate, must be 
treated in a manner which is fair to all interests concerned and the broadcast must be 
presented in an objective and impartial manner… 

RTÉ are charged with reporting on the topic of transport in Ireland. This is highly contentious, with 
lobby groups promoting different interests. The AA is a significant participant in that debate. 
Records published on the SIPO website show that they regularly lobby politicians and government 
officials on the matter. 

By placing the AA brand so prominently within RTÉ current affairs programmes, and by presenting 
the AA as the unbiased purveyor of neutral information, RTÉ is grossly unfair to rival campaigners, 
whether they appear on those current affairs programmes or elsewhere. Placing AA Roadwatch in 
current affairs programmes gives the AA’s campaigning undue credibility, over and above 
competing interest groups  

Ground 4 - RTÉ is skewing public debate on transport  
Broadly, campaign groups on this topic fall into two camps; one advocates fiscal and infrastructure 
changes to reduce car dependency, and a second, including the AA, advocates increased 
roadbuilding and reduced taxation on motor transport. 

The public campaigning of the AA often focuses on opposition to specific public transport projects 
such as bus lanes and the Luas, or to speed limits – because, the AA claim, they cause traffic 
congestion. The AA also frequently promote specific road building projects, claiming these will 
ease congestion. 

It is in the in the interest of the AA’s campaigning to keep the topic of traffic congestion high on 
the public agenda, and to communicate that this topic is more urgent than others competing for 
political attention and public funds. 

Regardless of their origin, RTÉ broadcasting over 8,000 ‘traffic news’ segments per year 
highlighting traffic congestion, with no balancing coverage of the difficulties of people using public 
transport, or people for whom public transport is unavailable, is a breach of RTÉ’s S1.3i 



 Page 3 

requirement to treat “matters of public controversy or debate
interests concerned”. 

Ground 5 -  
RTÉ have claimed that ‘there is no evidence whatsoever to show that our editorial independence 
and integrity has ever been compromised by
that claim. 

RTÉ have confirmed in correspondence to me that AA employees
also research, select and edit the 

In addition, online CVs on the LinkedIn website of AA Roadwatch 
Nolan, Rebecca Horan, Yvette Poufong
Sharron Lynskey, Ruth Jephson
O’Sullivan, Adrian Harmon, Jonathan 
or ‘editor’ of the content that they read on air.

I contend that where the content of thousands of broadcasts per year is researched, written, 
edited and read by employees of a registered political lobby group, it is bizarre and perverse of 
RTÉ to claim that their editorial independence 

I also contend that giving editorial control of those segments to 
in itself a breach of the requirement in section 1.3i to 
objective and impartial manner

Yours sincerely 

William Campbell 

 

matters of public controversy or debate … in a manner which is fair to all 

there is no evidence whatsoever to show that our editorial independence 
ever been compromised by’ AA Roadwatch, without providing any support for 

RTÉ have confirmed in correspondence to me that AA employees read their scripts live on air, 
and edit the content and write those scripts, without reference to 

In addition, online CVs on the LinkedIn website of AA Roadwatch presenters 
Yvette Poufong, Anna Cullen, Lisa O' Donnell, Glen Murphy

Ruth Jephson, Laura Donnelly, Sarah Nolan, Kieran Hanley, 
onathan Byrne and Gemma Ryan all confirm they are 

’ of the content that they read on air. 

I contend that where the content of thousands of broadcasts per year is researched, written, 
by employees of a registered political lobby group, it is bizarre and perverse of 

editorial independence has not been compromised. 

giving editorial control of those segments to a registered political lobby group is 
in itself a breach of the requirement in section 1.3i to present and report broadcast news in an 
objective and impartial manner. 

10 September 2019 

in a manner which is fair to all 

there is no evidence whatsoever to show that our editorial independence 
without providing any support for 

their scripts live on air, and 
reference to RTÉ. 

Marc O'Driscoll, Sarah 
Glen Murphy, Lauren Beehan, 

, Niamh O'Reilly, Elaine 
confirm they are the ‘researcher’ 

I contend that where the content of thousands of broadcasts per year is researched, written, 
by employees of a registered political lobby group, it is bizarre and perverse of 

a registered political lobby group is 
present and report broadcast news in an 


